delfinafreja

Alla inlägg den 11 december 2011

Av delfinafreja - 11 december 2011 22:49

"Mot vän sin

skall vän man vara,

gälda gåva med gåva:

skratt skall man

för skratt ge

men löna lömskhet med lögn."







Av delfinafreja - 11 december 2011 19:34

Satt nyss och funderade på varför vi egentligen firar advent? Jag menar, egentligen är det ingenting "särskilt" som händer vid advent? Inte mer än att vi börjar julpynta och andas in julstämningen? Det vore en sak att vi firade advent varje respektive dag som julafton blir. Alltså som i år, julafton är på en lördag. Om vi då skulle fira advent varje lördag för att på så sätt förbereda inför jul? Och året därpå kanske det blir på en söndag eller en tisdag osv osv.. Jag har aldrig riktigt förstått mig på advent. 

Så ja, vad gör man när man inte förstår? Jo man använder sig av sin kära mac och söker upp det! 

***

"Med första söndagen i advent inleds det kristna kyrkoåret. I det gamla bondesamhället var den första söndagen inte någon särskilt markerad dag, numera framstår den som en extra högtid. Vid gudstjänsterna denna dag är kyrkorna för det mesta välfyllda och man sjunger psalmer som "Bereden väg för Herran" och "Hosianna"och överallt är levande ljus tända. Den här dagen är en av våra största kyrkogångsdagar.
Ordet advent kommer av det latinska ordet adventus vilket betyder ankomst, men har i folkmun fått betydelsen väntan.
Adventstiden var i det gamla bondesamhället en period då man skulle ta det lugnt och samla sig inför den stundande julhelgen. Alltför stökigt och bullrigt utomhusarbete var förbjudet. Istället skulle man ta sig an de lugnare sysslorna vid gården.
På vissa ställen i Sverige sas det till och med att det inte var bra att ta ut lysning under adventstiden, då skulle man komma att få vänta länge på att få några barn.
light.gif (31736 bytes)
Många av de seder som vi idag förknippar med advent var för människorna som levde för hundra år sedan helt okända. De flesta av våra populära adventssederhör 1900-talet till.
Hit hör till exempel adventsstaken, som börjar att spridas hos oss på 1930-talet.
Den härstammar från en tysk sed, att från och med första söndagen i advent tända sju ljus, ett för varje veckodag, var och en av de fyra adventssöndagarna fram till jul. Ljusen placerade man i en liten inomhusgran ,som placerades på ett bord, allt som allt kom denna gran att innehålla 28 ljus.
Så småningom kom denna gran att konkurreras ut av adventsljusstaken med fyra ljus. Idag finns det väl knappast något hem som saknar denna julprydnad.
Adventsstjärnan kommer ursprungligen även den ifrån Tyskland och fick sitt verkliga genombrott i vårt land efter andra världskriget. Att adventsstjärnan kom att bli oerhört eftertraktad just då, har säkerligen att göra med att det efter kriget var brist på bl.a stearin och den nya stjärnan var upplyst med hjälp av elektricitet dessutom var den betydligt säkrare än sin föregångare Herrnhutaren som hade lysts upp med hjälp av ett stearinljus."

Av delfinafreja - 11 december 2011 18:31

It's making me crazy.. 

Tjenare tjenare, hoppas allt är fint med er och att ni har haft en toppenhelg! Själv har jag haft en riktig chillhelg tillsammans med hjärtat mitt. Jag tror aldrig att jag varit såhär trött någon helg någonsin!

Nåja, fick mig en rejäl sovmorgon imorse - helt ensam i älsklingens STORA säng! Han åkte nämligen på samling redan vid åtta och min buss gick först halv elva. Så ja, mys i hans stora säng heeeelt ensam! Hihi.  

Blev någon timme framför tvn, därefter begav jag mig mot stan med familjen. Julklappsshopping samt käk. Inte vad som helst heller - sushi! Och efter det blev det en stor och underbar chai! Mycket bättre blir det inte.

Nu ska jag väl snart försöka plugga lite inför historiaprovet imorgon, suck - jag är inte vidare taggad på det. Och det värsta är att det är den ENDA lektionen jag har imorgon..

Nu ska jag slå in lite julklappar innan jag sätter igång med plugget.

Ciaaaao. 

   

Presentation


Never gonna know if you never even try.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar






Ovido - Quiz & Flashcards